Wednesday, October 20, 2010

Rakyat didahulukan,Pencapaian diutamakan

Share

Waktu minum petang memang sangat dinantikan oleh tukang mesin sekalian termasuk aku yang bukan tergolong dalam tukang mesin tapi nak juga sama-sama menantikan waktu minum petang.


Diwaktu inilah kami beramah mesra sambil menghirup air panas dihidangkan bersama kuih-muih tradisional.

Seorang tukang mesin lingkungan umur lagi 3 tahun nak pencen memulakan bicara...

"Kau sekolah tinggi kan?Kau jawab teka-teki nie?" soal dia kepada aku.

"Ha! Apadia?" ujar aku penuh keyakinan yakin dengan taraf pendidikan dan segulung ijazah yang diperolehi.

"Apa maksud 'rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan' " tanya beliau.

"Ala itukan sogan Najib" 

"Salah!"

"1Malaysia?"

"Salah!"

"Bla...Bla...Bla..."

"Salah...Salah...Salah!!"

"Ok apa jawapan dia?"

"Cakap tak serupa bikin!" jawab tukang mesin umur hampir pencen sambil berlalu pergi.




p/s: Korang faham tak?Kalau tak faham cuba baca dua tiga kali.Kalau tak faham jugak tanda dah benak kepala otak!



4 comments:

Hidayah Hanif October 20, 2010 at 11:27 PM  

tu pon takleh jawab ke?;p

ain alias October 20, 2010 at 11:47 PM  

pandai pakcik tue dari ko..haha

tengku_fir21 October 21, 2010 at 1:51 PM  

faham...tapi sebab kita nie manusia sebab tu tk blh puasakan hati semua orang
ia akan amik masa sbb kita tak hidup di uk

Anonymous December 12, 2010 at 9:57 PM  

aku x pham la

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP