Saturday, February 27, 2010

Minum Cicak,Makan Tikus

Share

Sejujurnya aku lagi suka makan dirumah dari diluar.

Aku rasa lebih selamat,sedap dan selesa makan dirumah.Sekurang-kurangnya aku tahu mak aku takkan la nak goreng lipas sekali dengan ayam kan?

Benda nie bukan baru.Dah banyak orang lalui.Cuma ada yang jadikan kenangan pahit dengan mendiamkan diri.

Aku juga mestilah tidak terlepas dari mengalami peristiwa berkaitan makanan kotor ini.



Cerita Satu


Peristiwa ini berlaku masa aku sekolah asrama di Kuala Selangor.Nama sekolah biarlah rahsia.

Masa tue aku dalam tingkatan 3.Biasa tingkatan 3 nie memang baru nak berjinak-jinak dengan perkara jahat.Nak belajar hisap rokok la.Nak belajar memanjat pagar la.Nak belajar calarkan kereta cikgu la.

Biasa la.Aku pun tak terlepas dari mengikut gaya hidup masa kini.

Suatu hari tue aku dan rakan-rakan menamatkan waktu prep lebih awal dari masa yang ditetapkan.

Maka berlari-lari anak la kami dalam kumpulan agak-agak 5 orang.

Sampai dewan makan,terus capai cawan pastu bukak baldi besar tempat diorang letak air teh O untuk supper.

Memang best masa tue,bebudak nie tak sampai lagi dewan makan.Biasa nak ambik air mesti kena berebut.Dua-tiga cawan gak la aku minum.Siap isi dalam bekas air buat bekalan kat dorm nanti.

Tiba-tiba member aku terkaut sesuatu berkaler coklat...

"Eh apa nie?"

Member aku selamba tarik ekor cicak keluar dari cawan dia.



Cerita Dua


Yang peristiwa nie plak berlaku masa aku belajar dekat Perlis.

Masa tue waktu malam.Kedai nie pun memang buruk tapi dia punya masak memang sedap dan murah.

Aku malas nak tengok keliling sangat.Nanti susah aku nak hidup kat Perlis nie kalo takleh makan kat tempat-tempat begini.

Aku pun order Nasi Goreng Tomyam dengan Neslo Ais.

Sambil makan tue layan AF Ulangan yang ada siar dekat tv.

Tiba-tiba meja tempat aku makan bergegar...

"Eh apahal nie?"

Aku usha bawah meja.

Tengok ada sekor tikus besar anak kucing terlanggar kaki meja.Bayangkan la besar tak besar tikus tue sampai meja bergegar.

Secara refleksologi,kaki aku dah atas kerusi.Terus loncat ke kaunter bayaran.Dah macam tarian naga pulak lompat dari tiang ke tiang.

Aku bayar dan terus blah.Nasi goreng dengan neslo ais tak sampai separuh aku tinggalkan camtu jer.













Memang susah nak jaga kalo makan kat luar nie.Itu belum masuk bab kuku tukang masak lagi.Korang tahu tak salah satu sebab anak-anak jadi bodoh dan bebal disebabkan kuku panjang mereka yang menyediakan makanan?

Nasihat aku,makan la dekat rumah.Biar la bini korang masak termasin sedikit ker.Maafkan dia.

Yang pompuan,pegi carik laki macam Chef Wan.Senang takyah masak.Hahaha.

21 comments:

JAI February 27, 2010 at 1:34 AM  

Panjang cerita bro..gua tumpang lalu updated blogger terhebat

apek February 27, 2010 at 1:36 AM  

kes satu-> sekolah menengah agama kuala selangor..tu la..belom masa dah g minum..balasan tue..haha

kes dua-> kedai makcik kimi..muke je ganas..takot tikus..cam doreamon la awk nie..agaga

ain alias February 27, 2010 at 1:48 AM  

tue lar antara sebab2 aku terlalu memilih kedai makan..haha

sha89 February 27, 2010 at 3:08 AM  

btul2, aku pun penah la jumpe kaki lipas dlm mknn mase mkn kat kedai, lps tu mmg taubat xkan mkn luar lg.

ssah kot nk cri laki mcm chef wan tu, yg ade pun pndai msk maggie je.

senang2 kite vegetarian jelah, mkn sayur tiap2 ari mcm kambeng hakhak2 :p

Sheikh February 27, 2010 at 7:16 AM  

sesuaila tu ngan ko razi...

Najlaa Raihana February 27, 2010 at 12:27 PM  

"Nasihat aku,makan la dekat rumah.Biar la bini korang masak termasin sedikit ker.Maafkan dia."

*suka ayat ni...so sweet..*

aku penah nk g makan kt taiping. masuk je medan selera tu...dari jauh ko boleh nampak tikus2 besar anak kucing..lari2 slamber jek. org sekeliling pon cam da tak heran..aku suspek diorg mmg bela tikus2 tuh...yuckkksss!

faiq February 27, 2010 at 2:01 PM  

yek giler minum cicak

fARaH rAhIM February 27, 2010 at 4:42 PM  

yekk..aku plak dgr pd org la yg dorg penah nmpk katak dalam lauk kat cafe aku..gler kotor..

milah hasan February 27, 2010 at 6:01 PM  

kat sekolah ko yg nme d rahsiakan dulu, kawan aku yg name rasis tuh cite--> die penah makan mee goreng dah separoh pinggan tup2 ade bapak pepatong kt dlm tuh...haha..kes cicak dlm air teh mse supper pon die penah kene.....

Anonymous February 27, 2010 at 8:43 PM  

nasib baik time kes 2 jd aku x kuar lg dr prep.
haha8x =P -ibal-

Ervina Razali February 28, 2010 at 1:05 AM  

pengalamn s0rg teman di dpn mate sye..ad cicak dlm kuah laksa...
perghh!! trus pulangkn blik..minx ganti rugi...


*mskkn sye x masin kn awk??"

Mohd Fakhrurazi Jamaludin February 28, 2010 at 3:35 AM  

Jai Ho (tetiba):Eh tak la.Ini gua dah ringkaskan.

Apek:Kuang asam.Apsal Doraemon?.Ok ko jadi Sinyu.Wakaka.

Ain:Pengguna bijak,pilihan tepat! (tetiba)

Sha (dah kena cerai dengan pelakon korea tue ker? wakakaka):Kaki lipas apa rasanya?Hahaha.Kambing tue herbivor cik kak oi.Kita nie omnivor.Boleh ker jadi kambing?Eh kau sorang la jadi kambing.Wakaka.

Sheikh:Aku malas nak cite yang mse kita makan kat kedai Ampangan tue.Takut ko maki aku.Sumpah tak lalu.

Najlaa:Dah berbelas tahun kita kawan baru hari nie ko tahu aku sweet?Hahaha.Kalo ko nak tahu,tikus yang aku nampak bawah meja tue,kat badannya siap ada parut.Biasa kan walaupun dia tikus bulu dia elok jer kan?Yang nie siap ada parut macam kaki gaduh.Lalu depan kucing pun rilek jer.Aku suspek itula Tom & Jerry.

Faiq:Kalo ko nak tahu,dekat China diorang makan cicak tue macam kau makan Yong Tau Fu kat pasar malam.Hahaha.Best kan?

Farah Rahim:Katak?Wakaka.Camne boleh sampai ada katak?Kalo lipas,cicak tue mungkin dia kuat merayau.Ini katak.Takkan la orang tue tak perasan.Hais.

Rasis:Hahaha.Pasrah jer kan?Ko igt lagi tak ada sorang orang dewan makan korang panggil dia Pak Lang?Hahaha.Sebelum aku pindah SASER aku siap gaduh dengan dia.

Iqbal:Ko skema.Masa tue aku dengan Hasrul & Fairuz kalo tak silap.Ijat tengah menurun halau hantu.Wakaka.

Ervina:Hahaha.Makan laksa kuah cicak.Teringat cerita Main-Main Hantu.Yang dia masak belalang kunyit pastu ada cicak.Pasni kalo dating sayang masak jer la.Jimat belanja.Wakakaka.Takpe termasin sikit.Masa bercinta nie masin pun saya kata manis.Hahaha

apek February 28, 2010 at 3:53 PM  

mase cinta nie masin pon kate manis..tggu kawen nant jawap pkai pelempang la..hahaha

dayah February 28, 2010 at 4:14 PM  

razi..kalo ko nak tau..paklong DM tu kaco air pakai seliper...errrrkkkk...;P

shimaa February 28, 2010 at 11:06 PM  

Pak Lang? ingat2. pcik DM yg xde perasaan tu kan, aku penah kena gak cicak tu, bukan takat ekor. sekor cicak sedang berenang dalam teh susu. haha.

dayah, cite selipar tu penah dgr gak, ade skali kitorg lalu, die tgh pgang selipar, nampak kitorg, terus capai gayung. haha.

Mohd Fakhrurazi Jamaludin March 1, 2010 at 7:44 AM  

Apek:Tak elok lempang lempang.Kalau termasin aku tambahkan gula.Kalau termanis aku tambahkan garam.Kalau tak masak aku masak sendiri.Ok?Cmni baru la jadi suami mithali yang dapat tarik isteri masuk syurga sama-sama.

Dayah:Aku ada dengar gak pasal menda tue.

Shima:Yer ker Shima?Pastu kau minum tak cicak tue?Uish kalo tak dah jadi Cicakman kau.

fndrocka March 1, 2010 at 8:05 AM  

aku dah banyak kali kena..nasib baik sedap..kat kedah pernah..kat perlis pun pernah..kat celah-celah nasi tu kau nak tahu ada apa..ada ayam,kepak ayam..gile sedap.

ムゾンケ光 March 1, 2010 at 9:41 AM  

wahahaha.. aku tahu cerita satu tersebut... huhuhu teh o ke?? bukan teh susu ke??

shima March 1, 2010 at 12:26 PM  

haha, xkan terus tukar jantina kot. aku xminum la, terus tinggal biskut mayat 2 keping yang pak lang bagi pastu berambus balik dorm. haha.

Tulip March 4, 2010 at 11:17 AM  

saya akui kt perlis kedai agak kotor ckit...tp tu la kan..kalo kita menegur tokeio kedai..takut dimarah kita plk..

jd elok sgtlah kesimpulan kamu tu..better mkn di rumah saja ;)

dayah March 4, 2010 at 9:30 PM  

ahahahaa..paklong pakai seliper..sumpah aku nampak..ahahahaha...sebab kan lantai kotor..kene la pakai seliper time kaco air..ahahaha

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP