Friday, November 5, 2010

Tips membasuh kereta Satria Neo secara tepat

Share

Hari ini aku cuti tak bermaksud aku sambut Deepavali.Member aku yang muka macam India pun tak turut sama meraikan inikan pula aku yang iras-iras Iqram Dinzly.

Sebab internet lembab macam siput babi maka terpaksa aku carutkan "Babi!...Babi!..Lembabnya".

Aku pun keluar rumah dan terpandang satu Satria Neo kaler kelabu sedang parking dalam garaj."Ini kereta siapa pulak?" detik di hati tapi 5 saat kemudian baru perasan itu kereta aku yang sangat kotor sampai tukar kaler.

Terus dengan semangatnya ambik shampoo kereta,kain lap dan baldi.Perkakas lain macam waterjet dan wiper terpakai untuk buang lebihan air turut disediakan bagi memastikan proses cuci kereta berjalan lancar.

Mula-mula keluarkan segala karpet yang ada untuk dibuang habuk.Bahaya kalau kereta berhabuk nanti boleh sebabkan pemandu dan penumpang ditimpa asma jadi aspek kebersihan juga perlu dititikberatkan bukan hanya tahu bawak kereta saja.

Biasa sebelum memulakan sesi cuci kereta memang aku akan bukak hood depan untuk check minyak hitam,air dan lain-lain supaya pemanduan kekal pada tahap terbaik.

Lepas dah habis check semua aku pun pasang waterjet lalu sembur pada badan kereta bagi basah-basah agar timbul berahi untuk cuci.

Aku gosok dengan lembut badannya.Celah-celahnya aku usap dengan kuat.Makin lama makin banyak air yang keluar buat aku tambah bernafsu.

Tak cukup dengan itu aku pancutkan air ke badannya pula bagi membuang sabun.

Bila dah siap cuci bahagian badan,maka babak seterusnya adalah bahagian rim.Aku paling benci nak cuci bahagian rim nie sebab bilah dia kecik-kecik jadi kena gosok satu-satu.Kerja leceh begini memang aku cukup tak suka tapi kalau hantar kedai mesti diorang basuh lebih kurang jer bahagian rim nie buat aku dalam situasi terpaksa basuh walaupun tak suka.

Lepas dah bilas maka kenalah lap nanti habuk-habuk akan melekat pada badan dan rim kereta yang basah.Wow! dah berkilat dan kembali kepada kaler asal.Dia punya feeling tue memang rasa lain macam bila lihat sparkling pada badan kereta kesan simbahan cahaya matahari.

Bahagian luar dah selesai seterusnya aku ambik vakum pula untuk bersihkan sisa habuk.

Tiba-tiba...

'Oi Long ko tak pegi sembahyang Jumaat ke?" mak aku menegur.

Baru aku perasan hari ini hari Jumaat dan macam cilaka juga bila tengok jam dah pukul 1.20 petang.Maka hari ini terpaksalah aku pergi sembahyang Jumaat tanpa mandi.

Mungkin penggunaan peribahasa 'kera di hutan disusukan,anak dirumah mati kelaparan' paling tepat digunakan pada aku ketika ini tapi boleh modified sikit jadi 'kereta dirumah dimandikan,tuannya pegi sembahyang Jumaat tak mandi tapi masih wangi kan?kan?'.

10 comments:

::mellankolia:: November 6, 2010 at 12:04 AM  

cite psl basuh keta je pon nak berahi bagai...ngada je ko wat2 lupe g smyg jumaat tu kan~

DuniakuAbstrak November 6, 2010 at 12:12 AM  

astaga

haha

aku rasa perumpamaan yang lebih tepat "pergi semayang jumaat tapi tak mandi serupa kera di hutan penuh dengan kutu"

hahaha

woi tak jantan la tacing2..

sambung gelak

hahahahaha

ใ‚ถ-sylver-shooter November 6, 2010 at 12:48 AM  

hape kan kan

ko mcm tak cukup hari je nak basuh keter ..

esok jgn lupe lak mandi junub
(ecececce..sori la ter-emo lak)

I n n z November 6, 2010 at 1:00 AM  

bukan kau memang selalu lupa nak g jumaat ke ?

ain alias November 6, 2010 at 2:58 AM  

selamat hari deepavali..

kusyuk bebenor ko basuh kete..
pe dalam fikiran ko sebenarnya?haha

lily_lolypop November 6, 2010 at 3:06 AM  

HAHAHAHA. klakar lah post nie...
mandi jgn xmandiiii

Syazwana November 6, 2010 at 2:55 PM  

wakakaka
tuh la berahi sangat basuh keta
kan dh lupe
xD

☺[ai][sUmi]☺Chan November 6, 2010 at 8:32 PM  

hahaaa..

farah rahim November 6, 2010 at 10:00 PM  

ces..teruk betul perangai..huhu

myatiqah November 6, 2010 at 10:56 PM  

sengal...hahahha

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP