Wednesday, December 17, 2008

Lafazkan maafmu sebelum terlambat

Share

Kisah yang bakal aku smpikan ini adalah salah satu kenangan pahit yang smpi sekarang aku xdapat lupakan.

Ia berlaku mse aku berumur 9 tahun.Waktu itu aku dalam darjah 3.Aku memang ramai kawan sejak kecik lagi.Tapi mse tue,ada seorang budak nie yang aku betul-betul rapat.Nama dye Khasnan bin Jalil.

Khasnan nie antara kawan aku yang paling baik dengan aku.Aku selalu pegi umah dye lpas blik dari ko-kurikulum hari Sabtu.Rumah dye dekat jer dengan sekolah.

Kteorang xpernah gaduh.Tapi entah kenapa,hari tue kteorang bergaduh.Semuanya bermula begini...

Hari Jumaat

Mse tue lagu Jalil Hamid,tajuk dye 'Ayam' tengah popular.Aku pun nyanyi la lagu tue dalam kelas.Pastu,entah macam mana...si Khasnan nie perasan.Dye ingat aku ejek nama bapak dye.Dulu kteorang suka main ejek-ejek nama makbapak...yerla,xmatang lagi mse tue.So,Khasnan nie pun ejek la balik nama bapak aku.

Aku pun panas la..."Ko pahal plak ejek nama bapak aku nie?"

"Ko ejek dulu" balas Khasnan

"Mana ada aku ejek nama bapak ko...aku nyanyi lagu Ayam jer la"

"Tipu! ko sje jer kan nyanyi lagu tue"

Maka bermulalah episod ejek-mengejek yang semakin panas.Tetiba Khasnan menolak aku.Aku balas la balik.Pastu kteorang pun gaduh la...tolak-menolak...smpi la cikgu datang nak leraikan kteorang.

Aku mmg tgh panas mse tue...trus jer blik sbb dah pukul 12.Aku xmintak maaf pun kat dye.Petang tue mse kat sekolah agama,aku xtegur dye.Aku makan dengan budak-budak lain.Huh! benci aku...

Hari Sabtu & Ahad

Xde apa-apa yang menarik berlaku.Minggu tue aku xpegi Ko-Kurikulum.

Hari Isnin

Aku pegi sekolah macam biasa.Mse tengah naik tangga,ada sorang budak nie tegur aku...

"Susahlah kte Razi,Khasnan dah xde.Cmne nak men bola?"

"Ala,xpe.Kte carik la orang baru" balas aku sambil bergurau.

Mse kat dalam klas,budak-budak nie kecoh berbual tapi aku malas nak campur.Aku sibuk siapkan homework sbb xsempat siap mse cuti.

Tetiba sorang kawan aku tegur, "Ko tahu x Khasnan dah mati...eh...xelok cakap mati...cakap meninggal"...

"Bek ko cakap mampus jer...laa...sudahlah ko,xyah la tipu aku"...aku malas nak layan.

Kringg!!

Loceng dah bunyi menandakan perhimpunan dah nak start.Macam biasa,kne nyanyi lagu sekolah,lagu negeri Selangor,baca ikrar,guru besar membebel,bla...bla...

Tetiba mse pengumuman,cikgu klass aku naik atas pentas...

"Assalamualaikum semua murid-murid...sye ada satu pengumuman.Salah seorang rakan kita iaitu Mohd Khasnan bin Jalil telah ditimpa kemalangan pada hari sabtu minggu lepas.Sama-samalah kita sedekahkan al-Fatihah kepada arwah"

.
.
.
.
.
.
.
.
.

Aku terdiam.Btul ker apa yang aku dgr td?

Aku toleh belakang...carik-carik Khasnan mana tahu dye ada beratur kat belakang...hmm...xde.Aku tanya blik kat member depan aku...

"Eh,betul ker Khasnan dah meninggal?"

"Lor,tue la ko.Td mse aku cakap kat tangga...ko xpercaya"

Aku terdiam lagi.Ya Allah,aku xmintak maaf lagi kat dye...aku menangis kat situ gak.

Masuk dalam klass,cikgu panggil aku.Dye tnya aku,ada mintak maaf x mse hari jumaat hari tue?Aku cakap tak.

Aku xtahu nak buat apa mse tue...aku nangis lagi.Hari tue berlalu begitu saja...aku xsedar pun apa-apa yang berlaku kat sekeliling aku.

Petang tue,aku bgtahu mak aku.Mak aku pun agak terkejut.

Malam tue,aku,bapak aku dan mak aku pegi umah Khasnan.Mse tue tengah kenduri arwah.Mak dye jemput masuk.

Khasnan meninggal pada hari sabtu.Dye meninggal semasa dalam perjalanan pergi ke kedai.Mse dye nak lintas jalan,sebuah bas langgar dye.Dye mati mse dalam perjalanan ke hospital.Mse sebelum dye nak mati tue,mk dye cakap,dye slalu sebut pasal aku.Dye cakap kat mak dye...antara kata-kata terakhir dye sebelum meningal...

"Razi pandai...dye slalu tolong angah buat matematik.Kalo dalam klass,cikgu slalu puji Razi.Tapi cikgu selalu marah angah sbb xdapat jawab.Angah nak jadi macam Razi la.Tapi angah dah nak pergi...dah xsempat..."

Sejak hari tue,aku sangat menghargai kawan-kawan aku.Bagi aku,andai ada diantara mereka yang pergi dulu sebelumku...aku harap aku xde apa-apa yang terkilan semasa pemergian mereka.Aku rse sangat menyesal dan terkilan sbb aku xsempat mintak maaf kat Khasnan.Kalo la aku mengalah dulu...

Semoga rohnya dicucuri rahmat...al-Fatihah...



12 comments:

jalak lenteng December 17, 2008 at 8:28 AM  

sedih sungguh citer nih..mase nih ko tulis dalam keadaan nangis ker? aku ingat nak suh yasmin ahmad buat filem pasal nih lah..

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 17, 2008 at 11:37 AM  

Tengok cite korea meleleh...baca blog meleleh...hadui,mat bunga btul la mamat nie...

ervinarazali December 17, 2008 at 11:57 AM  

touching la bce cite syg nie..
so pasni lau ad wt slh cpt2 la minx maaf ea..

nk tau x? mse kt skola dlu kwn2 ina panggil ina "jali" (smpene nme ayh),siap nyanyi lagu si jali-jali g..xplak nk gaduh...huhuhu

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 17, 2008 at 12:21 PM  

Awak tue pompuan...xkn la nak gaduh...

Marat December 19, 2008 at 1:18 AM  

mulut ko mmg keji sejak azali lagi kn..huh

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 19, 2008 at 1:43 AM  

Hahaha...sme la dgn ko.Weyh,Halim nak kahwin dah...ko ble plak?

I Am Marat_13 December 19, 2008 at 2:26 AM  

aku belum kaya lagi. tunggula bila aku dah ade lamborghini, umah kondo ngan pasukan bola sepak aku sendiri.

nadzrah December 21, 2008 at 5:49 PM  

woah.... betol kah cter neh??
x sangka ko mmng keji sejak dr kecik
ish2

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 22, 2008 at 11:47 PM  

Cite nie mmg betul tp apsl ko kata aku keji?Sedih aku...

julie January 7, 2009 at 11:33 AM  

huhu sungguh tersentuh hati mendengar cerita ini.....hampir sama ceritanya dengan kisah saya dan abg angkat saya.....cuma berlainan sebab.

n saya dpt rasakan perasaan anda ketika itu walaupun sy langsung tidak mengenali anda.....

sedekahkan la Al-Fatihah kepada arwah setiap kali anda teringat padanya, ......

isshah277

sha89 June 3, 2009 at 11:15 PM  

hmmm...[sedih]

aku baca dan baca...smpi tang kata2 akhir arwah kawan ko...bulu roma aku naik...sdih tul...

plg sedih sbb die masih ingat ko smpi ke akhir hayat die..:(

al-fatihah..

AzwaZynal July 1, 2009 at 2:44 AM  

blog's walking.
:)

uhuk.
sdey ouh kisah benar ni.
seumur idup di bayangi penyesalan...

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP