Tuesday, April 14, 2009

Sebab & Akibat

Share



Sebab dan akibat.Itulah tajuk untuk post aku kali nie.Setiap yang berlaku tue msti ada sebabnya,dan akibatnya.Contoh,mengapa keta tue eksiden?sebab tayar dye botak,dan akibatnya,keta itu eksiden.

Setiap yang terjadi kat muka bumi nie adalah kuasa Allah.Allah xbuat sesuatu tue tanpa sebab.Dan penyebab itulah yang akan menjadi akibat.Kita sering marah bila mana benda tersebut xseperti yang kita kehendaki.Contoh,bila kita gagal dalam perebutan kontrak.

Sikap tamak,xpernah puas dengan apa yang ada,belajar dari kesilapan,itulah beberapa sifat yang menjadikan manusia lebih baik dari makhluk yang lain.Binatang xkan ambk sesuatu yang lebih dari keperluan dia.Tapi manusia?Hmm...manusia memang tamak.Cukup tamak!

Mengapa manusia tamak?Pasti ada sebabnya?Sebabnya manusia cukup takut kalo mereka ditimpa kemiskinan.Kemiskinan memanglah hina.Siapa yang nak miskin?Semua orang nak kaya.Tapi kadang-kadang kekayaan boleh membawa kepada kemiskinan iman.Apa gunanya jasad tanpa roh?Begitulah juga dengan apa gunanya kekayaan harta tanpa iman?

Berbalik kepada tajuk asal,sebab dan akibat.Bila iman yang lemah,akan sering menyalahkan takdir.Bukankah Allah telah berjanji,siapa berusaha pasti berjaya.Allah juga berfirman,doa hambanya yang soleh akan dimakbulkan dengan 3 cara,Allah terus bagi,Allah 'hold' dulu tapi bagi pada masa yang sesuai dan Allah xbg tp ganti dengan yang lebih baik.Mengapa kita sering memaki hamun,mencarut dan lain-lain bila xdapat sesuatu yang kita harapkan?Mengapa xpercaya pada janji Allah.

Bila seseorang curik duit ker,hp ker,laptop ker,apa-apa jer la yang milik kita...mesti kita marah kat orang tue.Memangla kita patut marah tapi cuba kita berfikir di luar kotak...sebab dan akibat.Mengapa pencuri itu mencuri.Mungkin sebab anak dye sakit.Akibatnya dye terpaksa mencuri sebab nak beli ubat untuk anak dye.Begitulah juga kalo kne marah dengan lecturer.Mengapa dye marah kita.Sebab dye nak kita buat yang terbaik.Akibatnya,dye marah la kita sebab result kita xseperti yang dye kehendaki.

Post kali nie sebenarnya bukannya untuk mem'back up' mana-mana kesalahan orang dengan sebab dan akibat.Tapi sebenarnya untuk mengajar kita memahami dunia nie dari sudut pandangan lain.Kita sering melihat sesuatu dari sudut pandangan sendri.Apa faedahnya bila kita dapat memahami dunia dari sudut pandangan orang lain?Faedahnya,kita akan lebih bersyukur dengan apa yang kita ada dan sikap-sikap mazmumah,dengki,busuk hati tersebut dapat dikikiskan.Percayalah,dengan memahami sebab dan akibat ini,hidup kita akan lebih tenang kerana kita tahu,setiap yang berlaku...pasti ada sebabnya...dan akibatnya!


6 comments:

myatiqah April 14, 2009 at 5:02 PM  

wahh,kali prtama entry kau bgitu ilmiah skali..
tiada unsur2 mngarut dan mncarut..

[:: nisa ::] April 14, 2009 at 5:35 PM  

hehe...thniah dpt wt entri cm 2..

Mohd Fakhrurazi Jamaludin April 16, 2009 at 1:06 AM  

Tiqah & Nisa:Pandangan aku terhadap dunia dah berubah.Aku mulai matang.

apek April 16, 2009 at 7:34 PM  

pegi la mati ko matang...

suban comel April 29, 2009 at 3:10 PM  

ya..tak sangka kau begitu'beras nasional'(BERNAS) sekali..setuju dgn kau..kadang2x kita selalu nak salahkan orang lain..cuba kita tengok dari persepsi dia plak..mesti kita jadi baik semuanya..haha

Mohd Fakhrurazi Jamaludin May 13, 2009 at 4:14 AM  

Apek:Hahaha...kalo dgn ko aku xleh matang

Suban:Maksud aku adalah...jangan la slalu salahkan orang lain

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP