Friday, January 25, 2013

Aku seorang bapa

Share

Pertama sekali aku nak ucapkan terima kasih kepada salah seorang kawan di Facebook yang mengingatkan aku kembali yang aku pernah ada blog suatu ketika dahulu.Nama dia Nur Azmiera Aziz.Tengok dari gambar kelihatan uniform jururawat jadi aku tafsirkan dia kerja jururawat bukan ahli bomba.

Untuk mereka yang terlepas berita terkini pasal aku,gossip hangat menolak cinta Neelofa dan sebagainya,maka sukacitanya dimaklumkan aku sudah memegang gelaran bapa sejak sebulan lebih yang lalu.Jadi aku nak cerita sikit pengalaman jadi bapa buat pedoman mereka yang nak berumahtangga,untuk yang asyik bawa masuk tandas gambar Neelofa aku nasihatkan cepat-cepatlah cari jodoh.

30hb Nov 2012,aku dan cik bini pergi hospital sebab cik bini dah terlewat dari jadual bersalin.Maka doktor pun menjatuhkan hukuman tahanan reman duduk wad walaupun bini aku cakap tak sakit lagi boleh kita pegi shopping dulu?

Disebabkan tak sakit jadi aku pun balik rumah baik layan Runningman dari pegi shopping.

Malam itu tatkala unggas mula keluar mencari pasangan hidup,aku mendapat satu khidmat pesanan ringkas dari cik bini memaklumkan yang dah buka 2cm.Buka 2cm bermaksud saluran peranakkan atau kata ganti nama tempat baby keluar dah mula terbuka 2 cm bersamaan juga 20 mm.

Terus saja aku pergi balik ke hospital menemankan cik bini.

Lebih kurang pukul 11 cik bini cakap dah mula keluar darah salah satu tanda nak beranak dah tapi aku dah tido penat bergaduh nak dirogol nyamuk.

Besok paginya aku balik dulu mandi pastu pergi sarapan baru pegi hospital.Cik bini masih boleh keluar ambil air milo yang aku belikan.Oleh kerana bukan waktu melawat,jadi aku pegi bank dulu bayar hutang,siap basuh kereta bagai.

Pukul 12.30 aku masuk wad tengok bini aku dah takde atas katil.Tanya dekat nurse diorang cakap bini aku dah masuk labour room.Tanya nama dengan akaun Facebook,nurse tue tak layan.

Aku pun keluar balik duduk dekat luar.Tak dilupakan jasa baik brader draughtman yang sanggup temankan aku sama-sama tunggu walaupun aku tahu dia nak usha awek nurse dekat situ.

Dari pukul 12 lebih sampai dekat waktu Asar,aku tak putus-putus berdoa.Bagi seorang lelaki,aku rasa inilah penantian paling menyeksakan.Dia punya cuak sampai aku rasa perut aku macam cramp sebab menahan nafas ker apa,aku pun tak pasti.

Azan Asar berkumandang,aku pun minta diri dari keluarga mentua untuk pergi solat dulu.Waktu itu rasanya macam itulah solat kau yang terakhir.Dia punya cuak,takut dan macam-macam kau fikir.Takut bini tak selamat,takut anak tak selamat,takut anak yang keluar cacat dan berbagai lagi.

Tengah sembahyang,handphone aku asyik berbunyi.Dari cuba nak khusyuk,terus jadi cuak.Habis jer solat,terus aku angkat rupanya bapa mentua aku call cakap baby dah keluar.

Dari surau ke wad aku berlari budget hero Korea tapi orang tengok macam bangla.Sampai dekat depan wad,mak mentua aku cakap dah selamat.Tapi bini aku kena vakum jadi tunggu lama sikit nak jahit luka.Vakum disini bukan macam vakum dekat rumah yang korang guna untuk sedut habuk itu tapi ia digumakan bagi membantu proses kelahiran.Macam bini aku,dia dah tak larat jadi kena vakum.

Tiba-tiba terdengar suara baby menangis kuat....

Bersambung.

3 comments:

Unknown January 28, 2013 at 7:20 PM  

menunggu sambungannya. haha, lawak jalan cerita. apa2 pun tahniahhh.

Unknown January 29, 2013 at 8:09 AM  

hero bangla pun laku kot hahaha

ザ-sylver- S January 29, 2013 at 11:15 AM  

awat ko nyer blog ade pre-caution mc afee ni??

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP