Sunday, October 4, 2009

A new things to learn, A new experiences to gain...

Share

Berhijrah ke negeri orang banyak mengajar aku tentang sesuatu yang baru baik dari segi budaya,masakan dan pemahaman mereka.Baru-baru ini aku telah berhijrah ke Johor.Memang sesuatu pengalaman yang tidak dapat aku lupakan kerana walaupun baru hampir sebulan,banyak perkara aku telah pelajari.Disini ingin aku senaraikan beberapa perkara yang aku baru tahu yang mungkin anda tidak tahu maka ingin aku kongsikan agar jadi panduan dan pedoman bersama.


  • Bangladesh adalah sebuah negara yang paling banyak rakyatnya berhijrah ke Malaysia.Di kilang itu,aku banyak berinteraksi dan bekerjasama dengan orang bangla yang semuanya mempunyai nama yang sama iaitu 'Baaya'.Mse aku mula-mula masuk kilang tue,aku slalu tengok engineer aku marah-marah bangla.Aku agak simpati jugak la sebab bangla tue macam baik jer.Kalo jumpa pun tegur aku dengan mesra.Rupanya orang bangla nie,ada satu jenis perangai yang tersendiri.Kalo aku suruh buat keje,nanti dye mesti nak ikut kepala dye jer.So sejak mengetahui perkara itu,aku terus mempunyai split personaliti sewaktu masa bekerja dan di luar waktu bekerja dimana aku akan mesra dengan mereka di luar waktu kerja tapi akan jadi garang pada waktu kerja.

  • Setiap kali aku balik keje,mesti aku tengok akan ada kereta-kereta yang siap menunggu di pintu masuk asrama.Pastu akan muncul la perempuan-perempuan terutama berbangsa Indon yang memakai pakaian ketat macam sarung cempedak lalu segera menaiki kereta itu.Fikiran naif aku seirng tertanya-tanya, ramai sangat ke yang kahwin dengan Indon?Rupanya perempuan-perempuan di kilang itu adalah sangat senang untuk diajak 'bermain'.Jadi kawan-kawan,sila doakan aku agar tidak kena 'Aids'...keh keh.Takdela, aku masih teruna yang suci...

    Sedang meng'usha' awek-awek baru pulang keje sambil ber'swiit-swiit' macam mat rempit

  • Untuk korang survive dalam environment kilang yang kejam itu,korang kena jadi talam dua muka,selfish dan lain-lain sifat mazmumah.Kilang itu umpama sebuah hutan yang akan membaham yang lemah.Jadi teknik penyamaran diperlukan sebagai salah satu langkah mempertahankan diri.Teknik penyamaran itu ialah korang perlu berpura-pura baik dengan setiap pihak yang korang akan bekerjasama terutama pihak atasan agar tidak dapat Skim Berhenti Sukarela.

  • Selain teknik penyamaran,teknik berpura-pura juga sangat penting kepada mereka yang gemar meng'ulor'.Jadi jangan la segan silu untuk membawa pita ukur,sekeping kertas dan sebatang pen jika ingin pergi minum di kantin.Pastikan juga anda tidak mengajak bos anda sekali.

  • Jangan sesekali tunjukkan yang anda boleh buat keje pada pihak yang tiada kena mengena dengan anda.Ini kerana sekali mereka tahu anda boleh buat keje tersebut,maka selamanya anda akan buat.

  • Siapa yang kata keje engineer hidup mewah?Dah la keje susah,gaji rendah.Jadi kepada adik-adik yang ingin mengambil jurusan kejuruteraan,sila la berubah fikiran.Baik adik-adik jadi cikgu atau pun mat rempit.

  • Suatu petang di bulan Ramadhan,terlihat la aku akan segerombolan wanita tak tahu apa bangsa sedang merayau-rayau di tepi parit depan asrama.Kelihatan seperti mereka memetik sesuatu.Lalu salah seorang rakan aku memberitahu bahawa mereka sedang mengutip kangkung untuk dijadikan masakan.Fakta yang paling menariknya ialah,sebesar-besar parit tue,takde seekor biawak pun.Jadi lauk juga kah? Keh keh...

Suasana di asrama pada waktu malam.Kebanyakan bangla dan indon telah dihalau dari lokasi bagi mendapatkan 'shoot' waktu malam yang menarik.

  • Kos sara hidup di JB sangat tinggi.Ini semua gara-gara kebanjiran rakyat Singapura yang kaya-raya datang ke JB untuk membeli belah menyebabkan inflasi tidak menjadi sifar lalu harga barang naik mendadak sehingga lagi mahal dari KL.Apakejadahnya semua ini?

  • Purata setiap hari aku akan berjalan kaki lebih dari 10 km.Ini termasuklah perjalanan pegi balik dari asrama ke kilang,berjalan-jalan di line production sambil cuci mata,berjalan-jalan nak pegi tempat meng'ulor',dan perjalanan 7-8 kali ke tandas untuk check rambut.

  • Jika anda berkunjung ke JB,sila sentiasa ingat di dalam otak bahawa parking di City Square JB sangat mahal.Hari tue aku kne sampai Rm8.Parking kat OU pun paling mahal aku kne Rm4.

  • Gelang Patah adalah pekan koboi yang dinaiktaraf kerana ada stesen minyak Petronas.

  • Pemandu di JB lagi kurang ajar dari pemandu di Kuala Perlis tapi dalam cara yang lebih berpelajaran.Maaf jika anda orang JB,ini hanya pandangan ikhlas dari sye.Tak suka pegi mampus!

  • Pepijat adalah haiwan eksotik yang mampu bagi korang 'love bite' malah lagi gatal dari nyamuk.

Tetiba aku ternampak ada muka bangla sebijik macam muka member aku.Komen korang?



11 comments:

Ajim October 4, 2009 at 5:40 AM  

Pompuan yg pakai sarung cempedak tu xde naik kereta kau ke zi? haha.. **aku xnk komen gambar last tu. Biar org lain komen.

Anonymous October 4, 2009 at 10:55 AM  

hahaha....syabas Razi baaya...!
~psl gambor tu...ak rse yg same maybe tang rambut kot... (",)
harap² eddy xknal sape ak...
-eL NiNo™-

iyllienaz October 4, 2009 at 11:33 AM  

pegi tandas utk cek rambut??rambut ko bkn nye pnjg n lawa sgt ponn..haha..naseb baek aku dikira pemandu s.alam,bkn pemandu jb..haha

Siti Nur Aminah October 4, 2009 at 3:58 PM  

ekeleh..ada ke nk ko??ko kn pendek......xpyh la pegi usha rmbut byk kali ..cam pmpn je rupenya....

ahlong_13 October 4, 2009 at 6:58 PM  

bayya... teh tarik 1... kuran manis tau..
ngan roti canai...
hehehehe.. jagan marah, amcam duduk sana? member2 ok? banyak love bite diorang dapat???

anyway... senang2kanlah dirimu melawat aku nyer blog...

selamat hari raya yg ke 15, maaf zahir dan batin, jangan luper lak ganti poser tau...ops... sorry, kantoikan hang pulak ;p

yusuf mujahidin ™ October 4, 2009 at 7:24 PM  

Aslmualaikum bro..

lm tk update? mcm dh serasi je kt sn..
ade berpegangan tgn dgn bangla tk..? hehe

Anonymous October 5, 2009 at 2:55 PM  

Haiii Razi~~
Miss to carut² ngan u la.
Ak knal Muhamad Zuraidi Rohani kat gmbo tu.Same jadahnye muke die.Muke eddie ensem lg kot.

beskot October 6, 2009 at 12:39 AM  

ko jgn terjebak Z..
ak ketis tulang rusok ko nnti..
nnti jgn lupe blanje ak..
sian kt ak wei..
menganggur lg smpi la ni..

~miE_kEr~ October 9, 2009 at 10:56 PM  

pas kat ak sorg zi..
wakakakak..

shogunn_general October 10, 2009 at 3:32 PM  

baaya tu maksudnye 'abg" kan? bangla2 tu panggil ko abg razi ke?hehehe

Mohd Fakhrurazi Jamaludin October 11, 2009 at 4:47 AM  

Ajim:Xde la...keh keh

Gjoe:Cube bersikap jujur skit.

Iyllienaz:Bukan masalah lawa ker x...aku takut kantoi rambut br bgn tido.

Ika:Suatu masa dulu ko pernah couple dgn bdk yang lagi pendek dari aku...per cer?

Kamal:Aku dah link ke blog ko.Bkn aku xnk komen...aku xpaham la.Hihihi.High class.

Yusuf:Salam.Ceh...siap peluk 2x pinggang kot.Keh keh

Zul:Hahaha...aku baik la.

Kimie:Uiks,pegi la cri org gua.Keh keh

Naqqib:Xla...smua org Malaysia pgl bangla "baaya".Bangla plak pgl aku "abang".Skg nie aku dah confuse...keh keh.

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP