Tuesday, December 16, 2008

Melaka ker Melakau?

Share

17 Zulhijjah 1429H,satu keajaiban dunia ke-8 telah terjadi pagi tadi.Buat pertama kalinya aku dapat bangun pukul 8 pagi (aku biasa tido lpas solat subuh...Ok!). Ini smua gaara-gaara nak kne bawak keta pegi servis baik punya.Sebenarnya,appointment aku pukul 9.30 (a.m...kalo p.m tue appointment lain...hehe) tapi sje jer bangun awal skit...nak bersenam dulu...hehehe (Razi!...sila jangan tipu pembaca).

Semalam,Puyat & Habib cakap nak temankan aku pegi servis tue tp pagi nie dua-dua bz plak...so aku pun pegi la sensorang...you'll never walk alone (<--nasib baik aku bukan peminat Liverpool :p).


Dari sudut bawah keta aku

Mse lagi 5 saat keta aku nak siap...Habib baru datang nak temankan aku.(Baik xyh datang...btul x pembaca?)

Dipendekkan cite oleh aku yang pendek...mse dalam perjalanan pulang ke rumah tue...kteorang pun discuss la nak pegi mana lpas nie...berbagai idea bernas yang diutarakan.Tetiba aku terkeluar satu idea...
"Jom kte pegi Melaka?"

Tanpa berlengah walau sesaat...Habib menjawab "Jom!".Untuk babak seterusnya sye potong sbb malas nak type jadi sye terus lompat ke babak nie...kami pun singgah ke rumah Puyat sbb nak ambk dye.

Starting dari plaza tol Ebor pada pukul 2.32 petang dan kami tiba di plaza tol Ayer Keroh pada pukul 3.29 petang.

Destinasi pertama kami...Taman Buaya Melaka.Lpas bayar tiket untuk 1 org dewasa (mesti korang tertanya-tanya kan cmne kteorg leh masuk dengan satu tiket jer...hehehe...rahsia)...kteorg pun masuk la untuk tengok buaya (dan juga aweks...hehehe >:)


Nak ambk gmbr aweks sbnrnya tp ada makbapak dye plak

Skali ada rumah hantu daa...huhuhu...bagi menguji daya tahan mental dan fizikal dari sosok-sosok ghaib...kteorg pun mencabar diri untuk masuk ke rumah hantu tue.Berbekalkan semangat yang kental...kami berjaya mengharungi dugaan dan cabaran di dalam rumah hantu itu dengan kacang jerr...


Uncle Habib dari Seekers bersedia untuk memulakan pencarian sosok ghaib


Peserta yang ketakutan kerana kemunculan sosok ghaib


Uncle Habib hanya tersenyum...semua ini hanya mainan baginya

Lpas masuk rumah hantu tue,barulah nak tgk sedara...opss!...buaya...hehehe.Pelbagai spesis yang dipamerkan disini seperti buaya bongkok (bukan bongok ok?)...buaya ekor pendek...buaya muncing tajam...buaya-buaya kota raya...(sebelum lebih melalut...baik kte ke babak seterusnya)


2 ekor buaya darat sedang melihat buaya

Untuk destinasi pelancongan seterusnya,kami menuju ke bandar.Bandar Melaka telah diisytiharkan sebagai bandar bersejarah kerana menempatkan banyak khazanah-khazanah berharga dari masa silam.

Bagi merasai suasana melancong,kami mengambil keputusan untuk meletakkan keta dan memilih untuk berjalan kaki di sekitar bandar.


Kapal terbang


Kapal Black Pearl dari Pirates of Carribean...wakaka

Kota A Famosa telah dibina oleh orang Belanda sebagai kubu pada masa dulu.Namun ianya kini menjadi salah satu tarikan pelancong.Kami juga amat tertarik dengan bentuk senibinanya yang buruk dan huduh...taste hanjing btul la orang Belanda nie...(sila dapatkan bimbingan ibubapa semasa membaca blog ini kerana terdapat banyak kata-kata nista yang diluahkan).


Kota A Famosa dan 2 sibodoh

Pastu kitaorang pun naik la bukit yang kat atas A Famosa tue.Dapat la tengok pemandangan bandar Melaka,laut,Eyes On Malaysia,Menara Taming Sari dan juga lurah dendam para pelancong yang seksi (skali lagi!...sila dapatkan bimbingan ibubapa kerana unsur seks juga tidak terkecuali dari blog ini).


Saling tolong-menolong nak naik bukit nie...letih gak woo...


Tempat orang kaya nak buang duit syiling


Pintu masuk ke tinggalan sejarah


Ish...nyibuk betul mamat 2 ekor nie...aku nak ambk gmbr pemandangan...bukan korang


Aku cuba meniru gaya patung spe ntah...


Pemandangan dari atas tangga nak naik ke bukit...berhenti jap ambk nafas...fuh!

Sebagai muslimin yang sejati,walau jauh mana kami merantau,solat tetap dijaga.So,kitaorang pun pegi la Masjid Selat.Sebuah masjid yang dibina di tepi laut yang tersergam indah.Tidak banyak yang kami boleh biacarakan kecuali bentuk kubahnya yang meniru struktur kubah masjid di Turki (semua kubah masjid sme jer...hemisfera...huhuhu).


Masjid Selat yang terletak di Selat Melaka


Baru lepas smbhyg setelah byk gle wat dosa mse perjalanan


Masjid ini terletak betul-betul di atas laut

Tidak lengkap rasanya bila berkunjung ke Melaka tapi xsinggah pekena ikan bakar kat Umbai.Fuh! memang menangkap.Jarak perjalanannya lebih kurang 20 minit dari bandar Melaka...bergantung kepada trafik dan gaya pemanduan.Bagi mereka yang tidak tahu jalan untuk ke Umbai dari bandar Melaka...sila ikut signboard ke Muar atau Merlimau.

Untuk pengetahuan umum,Melaka juga terkenal dengan otak-otaknya yang sedap...dan penggunaan perkataan 'kepala otak ko' dalam kehidupan seharian.Harga makanan di situ (Umbai) juga agak berpatutan (nak murah masak sndri la...).

Setelah pelahap ikan senangin bakar...sotong cili...otak-otak...dan nasi lemak,kami pun berangkat pulang ke tanah air kami,Selangor.Begitulah ekspedisi jalan-jalan cari pasal untuk kali ini.


Krew sedang kelaparan...nak makan rokok


Hanya gambar ini sahaja yang sempat dirakam kerana sebaik saja hidangan tiba,semua krew makan macam kena rasuk


10 comments:

Ervina Razali December 16, 2008 at 8:14 AM  

nk g sna skali lg~
nk nek eyes on malaysia~
cepat bwk!
xkire~

Jalaks December 16, 2008 at 1:34 PM  

jangan naek eyes on mlsia..aku dah naek hari tuh..

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 16, 2008 at 2:23 PM  

Nape plak?...Xbest ker?

WeSellButtonBadge December 16, 2008 at 3:50 PM  

wei lahanat..patong yg ko posing tue..patong kristian..jangan wat lg sial..

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 16, 2008 at 5:21 PM  

Olo...dye bukan buat tanda salib ker...apa ker...

Jalaks December 17, 2008 at 8:33 AM  

rm10 = 10 round..syahmi nak muntah arituh..

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 17, 2008 at 11:38 AM  

Ha?Syahmi?Ooo...ok...ok

Ervina Razali December 17, 2008 at 11:59 AM  

to: mr.razi

hmm..so xley naek la ea...?

Mohd Fakhrurazi Jamaludin December 17, 2008 at 12:21 PM  

Boleh jer...

Ervina Razali December 17, 2008 at 1:37 PM  

okies..
t jgn lupa bwk ina ea...

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP